Manuel Antonio, Puerto Viejo & Isla de San Lucas - Reisverslag uit Sabanilla, Costa Rica van Mariëtte Ridder - WaarBenJij.nu Manuel Antonio, Puerto Viejo & Isla de San Lucas - Reisverslag uit Sabanilla, Costa Rica van Mariëtte Ridder - WaarBenJij.nu

Manuel Antonio, Puerto Viejo & Isla de San Lucas

Door: mariettederidder

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

30 September 2011 | Costa Rica, Sabanilla

Buenas noches!
Het is maar weer tijd voor een nieuw verhaal, gezien er al weer veel gebeurt is.

Te beginnen met Manuel Antonio, waar ik mijn verjaardag gevierd heb. Wat een prachtige plek. Die vrijdagmiddag ben ik eerder gestopt met werken om de bus te nemen. We kwamen rond zeven uur aan en zijn direct een hostel gaan zoeken. In de Lonely Planet had ik een mooi hostel gezien dat uitzicht had over de Pacific en gelukkig hadden ze nog plek voor twee. We kwamen in het donker aan dus we konden nog niets van het uitzicht zien. Toen ik dus 's ochtends wakker werd en naar buiten ging was het een totale verassing. Wat een prachtig uitzicht. Het hostel lag op een berg, dus zover als ik kon kijken zag ik oceaan. Het hostel had een veranda, gelegen aan de kant van de oceaan, waar hangmatten waren opgehangen. In de avond was er een enorme regenbui en hevige onweer. Het sloeg een paar meter naast het hostel in, maar wat een gaaf uitzicht gaf dat. Flitsen boven de oceaan en het gekletter van de regen terwijl ik lekker een drankje aan het drinken was in een hangmat. Maar genoeg over het hostel, ik heb natuurlijk ook nog wel meer gezien. De eigenaar van het hostel zei dat de weg naar het Nationale Park met de bus te bereiken was, maar dat het zeker de moeite waard was om het te lopen. Sportief als we zijn hebben we dus gekozen om te lopen. Eenmaal aangekomen bij het park kwamen de gidsen met bosjes op ons af. Het was niet verplicht maar ze raadde ons wel aan om een gids te nemen, dan konden we namelijk alle beesten zien die voorkwamen in het park. Sure, alsof de dieren de gids ruiken en ineens op komen dagen. We besloten dus geen gids te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan. Dit is meer dan gelukt, we hebben heel veel beesten gezien. Hordes apen, een luiaard, wasberen, iguana's en twee soorten waar ik de naam niet van weet. In het park zelf waren ook een aantal stranden die je kon bezoeken. Prachtig witzand, enorme rotsblokken in een heldere zee en achter je een jungle met rondwaggelende wasberen. Een uur of drie en liters zweet later besloten we het park te verlaten. Nog even op het strand gelegen en daarna een koude kokosnoot gekocht. Die avond hebben we natuurlijk mijn verjaardag gevierd (op Facebook is te zien dat dat wel goed is gegaan ;-)). Zondag weer naar huis gegaan. Terugreis ging gelukkig goed en ik heb zelfs nog een paar krokodillen in een rivier zien liggen.

Het weekend daarna zijn we naar Puerto Viejo geweest. Dit plaatsje ligt aan de Caribische kust. Ook daar kwamen we 's avonds laat pas aan. Het eerste hotel was vol, dus toen maar op zoek gegaan naar een tweede, Rocking J's. Toevallig kwamen we de eigenaar tegen toen we op weg waren. Hij vroeg waar we heen gingen en of we nog een slaapplaats zochten. Ja, dat zochten we. Hij zou de taxi wel betalen als we in zijn hostel ging slapen. Prima dachten we, niet wetende dat hij bedoelde dat we achterop zijn motor moesten springen. Dus met drie personen en twee backpacks hebben we door Puerto Viejo gereden en werden we tot binnenin het hostel, voor de receptie afgezet. De kamers waren hier volgeboekt, dus we konden kiezen tussen een tent (op een overdekte plaats gelukkig) of een hangmat. Nou leek een hangmat me niet heel comfortabel maar ik ben ook niet echt een kampeerfan. Toch zijn we voor de tent gegaan. 's Avond typisch Costa Ricaans gegeten, rijst met kidneybonen. Dat eten begint nu gelukkig wel te wennen. Zaterdag zagen we mensen fietsen huren. Ik mis mijn fiets enorm, haha, dus hebben we besloten fietsen te huren. We zijn maar gewoon gaan fietsen en zijn bij een aantal rustige stranden beland. Zondag zijn we nog naar een strand gelopen, maar toen was het weer iets minder. Om 16.00 uur hadden we de bus terug richting San José. Na ongeveer een uur rijden stonden we ineens stil. Er is iemand van de brug gesprongen werd gezegd. Iedereen dus de bus uit en wachten. Uiteindelijk bleek dat er door hevige regenval, aarde op drie auto's terecht was gekomen. De auto's moesten uitgegraven worden met graafmachines wat dus enorm veel tijd in beslag nam. Na twee uur wachten dan eindelijk weer de bus in, stapvoets rijden want het was natuurlijk enorm druk. Na ongeveer een half uur stopte we weer. Jemig, dacht ik, wat nou weer. Band van de bus lek. Weer een uur verder. Toen ongeveer anderhalf uur gereden, weer stoppen. Er was nu iets mis met de bus voor ons. Al met al zouden we er eigenlijk ongeveer 5 uur over moeten doen. Door alle oponthoud heb ik er 9 uur over gedaan om thuis te komen. Gelukkig ben ik wel veilig thuisgekomen ;-)

Afgelopen weekend vierde een collega haar verjaardag op Isla de San Lucas. Dit eiland heeft een gevangenis dat erger geweest schijnt te zijn dan Alcatraz. Het was erg indrukwekkend om de gevangenis te zien. Er waren alleen maar mannelijke gevangenen, dus veel pornografische muurschilderingen. Maar ook teksten als 'help me', of gebeden. Verder zag je nog het gat in de grond waar de mensen in werden gegooid zonder eten en drinken. Hier zouden ze dus langzaam dood gaan, best een gruwelijk idee. Het eiland zelf is erg mooi qua natuur. We hebben een wandeling gemaakt door de jungle. Hier helaas geen dieren gezien (blijkbaar waren er wel muggen, maar dat merkte ik de volgende dag pas. Ik heb lekker bloed gok ik want alleen op mijn linkerbeen hadden ze al zo'n dertig keer geprikt...) Uiteindelijk kwamen we uit op een strand. Natuurlijk was ik mijn bikini vergeten dus lekker bruin worden zat er niet in. Wel gewoon lekker in de zon kunnen zitten en genoten van wederom een prachtig uitzicht.

Aankomend weekend ga ik naar Sarapiqui met mijn stagebedrijf voor een FamTrip. Zaterdagochtend vertrekken we en zondagavond komen we weer terug. Het is de bedoeling dat we gaan raften, een boottour doen en een aantal hotels gaan bezoeken. Hoewel het een soort werk is, heb ik er erg veel zinin, dus ik ben benieuwd.

Ohja, en verder gaat het ook goed op mijn stage ;-). Heb het nog steeds erg naar mijn zin. Vorige week was een best drukke week qua boekingen, maar deze week helaas weer minder.

Van Manuel Antonio staan er al foto's op Facebook, maar zal van Puerto Viejo en Isla de San Lucas ook een paar foto's uploaden!

Hasta Luego.

• 30 September 2011 - 05:58

Marja:

He Mariette, ben net wakker, lekker een vrije dag en kijk in mijn mail en wat zie ik een leuk verhaal om mijn dag mee te beginnen. Meid wat maak jij een hoop mee zeg! Echt hartstikke leuk hoor! Zal het straks tegen je broer zeggen, die ligt hier nog lekker te pitten en die heeft ook nog een leuk nieuwtje, maar miss heb je dat al gehoord. Nou geniet nog maar lekker hoor, voor je het weet is het voorbij. xxx Marja

• 02 Oktober 2011 - 12:52

Linda:

Dag mopsie,

Oh wat heb jij het leuk daar! En ik gun het je ook zo. Weer heel leuk om je avonturen te lezen en ik volg de foto's natuurlijk ook trouw. Ga door met wat je doet GENIETEN!

Dikke kus ook van Wes

• 19 Oktober 2011 - 13:49

Milo:

Goed verhaal, lekker kort.
    MEER FOTO'S :)