Ni hao! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mariëtte Ridder - WaarBenJij.nu Ni hao! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Mariëtte Ridder - WaarBenJij.nu

Ni hao!

Door: mariettederidder

Blijf op de hoogte en volg Mariëtte

19 April 2012 | China, Sjanghai

Ni hao helanren!
Gezien social media nogal lastig is vanuit China (Facebook en Youtube werken bijvoorbeeld al niet), geef ik via mijn blog wel een korte update. Ik ben eigenlijk alweer te laat begonnen, je weet hoe het gaat met goede voornemens. Ze lijken zo enorm goed van tevoren, maar uiteindelijk lukt het toch niet om het bij te houden.
Goed, ik ben vandaag precies twee weken in China, nog vier te gaan, dus 1/3 van de reis zit er al op.

Ik begon het eerste weekend met twee excursiedagen in Shanghai. De stad is enorm, Utrecht en Gelderland bij elkaar. In de vijf weken dat ik hier ben, kan ik dus nooit alles zien. Goed, die zaterdag ben ik door de volkswijken van Shanghai gelopen. Was leuk om te zien, maar alles was zo armoedig. Een keuken die bestond uit één kookpit die weer gedeeld werd met vijf families. Daarnaast is het allemaal zo hutje mutje op elkaar, ik zou er gillend gek worden. De huisjes bestaan uit één kamer. Die kamer wordt dus gebruikt als huiskamer, slaapkamer en keuken. Wel leuk om te zien dat de kindertjes van allerlei normale dingen speelgoed maken, bijvoorbeeld stenen. Het bizarre aan deze dag was het enorme contrast tussen rijk en arm. Toen we de wijk uitliepen kwamen we langs het armste gedeelte. Eenmaal buiten die wijk, ongeveer tien meter naast de kleine huisjes waar zoveel mensen op elkaar leven, staat de Porsche garage, tegenover de Ferrari garage en een enorm hotel. Het verschil tussen rijk en arm is in die wijk zo overduidelijk. Het trieste was, dat ze die volkswijken plat gaan gooien en er niets geregeld gaat worden voor die mensen. Ze hebben dus al niets, dan wordt het huis ook nog platgegooid.
Dag twee was een beetje een tegenvaller, na dag één ten minste. We gingen door een Franse Concessiewijk lopen, vond ik niet zo heel interessant. Bovendien was ik ook nog gebroken van de reis (had totaal niet geslapen)en zaterdag en zondag ook direct van 09.00 - 18.00 non stop lopen. Was een zware eerste week op school.
Maandag hadden we de eerste dag, was nog niet zo heel bijzonder. Er werd uitgelegd hoe we het zouden doen en we kregen een mini chinese test om te zien welk niveau je had (de klas werd in twee groepen gesplitst). Vanaf dag twee begonnen de echte lessen Chinees. Iedere ochtend heb ik 2 1/2 uur Chinese les, daarna heb ik 2 1/2 uur pauze en daarna nog eens twee uur masterclass of workshops. Ik heb tot nu toe een workshop Kalligraferen gehad en een workshop Marshall Arts. Iedere woensdag hebben we projectdag, in principe ben zijn we dan vrij om aan het project te werken. Gister is dat meer een uitbrak dag geworden. Ze hebben hier het 'all-you-can-drink' voor 12,50 ingevoerd. Niet goed als je Nederlands bent, dat is het enige wat ik erover zeg...

Afgelopen weekend was een super leuk weekend. Zaterdag zijn we eerst naar Hangzhou geweest. We hebben een boottocht gemaakt en door een soort park gelopen, was leuk om te zien. Daarna zijn we naar een theedorp gegaan. Het was de eerste dag dat er thee geplukt kon worden, een vrij unieke dag. Dus in het dorp zagen we alle Pickwick vrouwtjes met punthoedjes en mandjes richting de theevelden gaan. Helaas voor hen regende het. Ik hoorde dat het ongeveer 120 euro voor een pond eerst geplukte thee is. Daarnaast was het een dorp waar schone lucht hing, althans, schoner dan in Shanghai. Mijn longen hebben het zwaar hier, haha. De echte blauwe lucht of de zon zie je niet zoals je die in Nederland ziet. Er hangt altijd een soort mist boven de stad. Nog zoiets: het verkeer. Iedere keer als je hier oversteekt doe je een poging tot zelfmoord. Ze hebben wel een zebrapad, maar ze doen er vrij weinig mee. Niets eigenlijk. Niemand stopt, iedereen rijdt door rood, ze toeteren als gekken, zelfs fietsers zijn hier gevaarlijk... Op de snelweg maken ze er helemaal iets moois van. Ooit met vijf auto's naast elkaar op een driebaansweg gereden? Ik wel, mijn nagels staan denk ik nog steeds in de bank van die taxi. Echt ongelooflijk hoe ze hier rijden. Zal eens opzoeken wat het aantal verkeersongelukken is in China, zal wel zwaaaaar boven gemiddeld zijn.
Goed, even verder met het weekend. Zondag was er een optionele excursie naar 'Onbekende markten'. We zijn begonnen met een boekenmarkt. Die markt was voor een Confucius tempel. Hierbij was ook een soort theehuis waar we een heel theeritueel mee hebben gemaakt. Ze drinken alle bloemen en planten in de thee. Ik kan inmiddels geen kanker meer krijgen, leverproblemen, keelpijn en hoofdpijn zijn verleden tijd en mijn kater, die ik overigens niet had, was ook weg. Thee drinken is dus het beste medicijn volgens de Chinees.
Na de boekenmarkt zijn we naar de antiekmarkt gelopen. Hier heb ik nog wel een aantal leuke dingen kunnen vinden, maar echt antiek was het niet. Bij ieder kraampje kon je hetzelfde kopen: Boedha beelden of beelden van het terracotta leger. Wel leuk om eens te zien. De laatste markt was de insectenmarkt. Wat ze (ik heb geen idee waar) met hanen doen, doen ze hier met krekels. In een bak gooien twee eigenaren hun krekels, zetten geld in op hun eigen krekel en laten de krekels moorden. De sterkste krekel overwint natuurlijk en de eigenaar krijgt het geld. Bizar hoe de Chinezen in de bakjes met krekels stonden te porren om te kijken welke krekel een beetje sterk was. Iets verder zag ik bakken staan waar goudvissen in zwommen. Nouja, zwommen, het was meer goudvis dan water. Die vissen konden hun vin niet keren, zo dicht zaten ze op elkaar. Er lagen er ook heel wat dood te gaan bovenin het aquarium. Nog iets verder zag ik vier katjes heel zielig kijken en als laatste, wat ik natuurlijk heel erg vond, zaten er in een kooitje van 20x20cm een stuk of 10 konijntjes :(. Heeeele kleine, pluizige konijntjes die half op elkaar lagen omdat ze gewoon niet op de grond konden staan. Zo zielig, maar daar moet ik maar niet teveel over nadenken. Uiteindelijk gaat het in Nederland misschien ook wel zo bij bepaalde fokkerijen. Dat was de laatste markt die we gingen bezoeken.

Aan het Chinese eten kan ik overigens niet echt wennen. Het valt me best tegen, heel pittig is het niet tenzij je het expliciet aangeeft. Nou is mijn Chinees niet opperbest en 'Lekkel Pittig' kent de gemiddelde Chinees niet. Alles is hier heel zoet in het eten, iets waar ik al niet zo van hou tijdens mijn avondeten. Dus ik ga nu bij alle menus opzoek naar een pepertje die ervoor staat, als ik überhaupt het menu al kan lezen. In de kleinere restaurants kan ik vaak niet eens iets bestellen omdat er geen plaatjes bij staan. Dat valt me dus wel een beetje tegen.

Al met al ben ik er toch achter dat zo'n grote stad niets voor mij is. Ik vind het super om alles te zien hier, de grote gebouwen, de hoeveelheid mensen, de ongelooflijke dingen die deze mensen doen, maar doe mij toch maar de Nederlandse grootte van steden. Amsterdam is mij groot genoeg. Al zal Woudenberg wel weer een tegenvallertje worden ;-).

Ik ga maar eens mijn bed opzoeken. Dit weekend ga ik naar Nanjing, moet zaterdag om 04.00 AM mijn bed uit. Op tijd slapen dus.

De groeten uit Shanghai!

  • 20 April 2012 - 05:19

    Je Vadertje:

    Lieve dochter,

    Het meeste wat je hier boven hebt geschreven hadden we natuurlijk uit je eigen mond gehoord, maar het is leuk om terug te lezen wat je belevenissen daar zijn. Is wel tof wat je daar allemaal doet en leert. Hoop dat je de tweede helft ook nog veel leuks gaat ontdekken, heel veel liefs van je Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Studeren in China

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Ni hao!
Mariëtte

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1525
Totaal aantal bezoekers 8984

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 16 Mei 2012

Studeren in China

24 Augustus 2011 - 24 Januari 2012

Stage

Landen bezocht: